Коли дитина

готова дошколи?

Олександр КОЧЕРГА,

канд. психол. наук, доцент, заст. директора

Інституту післядипломної педагогічної освіти,

Київський університет імені Бориса Грінченка

Батьки старших вихованців замислюються над шкільним майбутнім сина чи доньки. І звісно, вихователі мають бути готові до пояснень і відстоювання своїх обов'язків щодо підготовки малюків до школи. У чому ж полягає робота педагога дитсадка? А що залежить саме від батьків? Як об'єднати зусилля? І, зрештою, коли віддавати малюка до школи — у 6 чи в 7 років? Розібратися у цих питаннях, а також ефективно використати час, що залишився, для ретельнішої, досконалішої підготовки та розвитку природ­них можливостей дошкільника, посприяти дозріванню його душі й тіла допоможе батькам і педагогам ця стаття.

/Files/images/starsha_grupa/P1000415.JPG

Початок шкільного жит­тя — відповідальний мо­мент для кожної дитини. Тож період навчання у першо­му класі позначений істот­ними змінами в її житті. Від того, як вона впорається з ними та адаптується до нових умов, залежатиме її подальше шкільне життя.

Звісно, батьки та вихо­вателі дошкільнят бажають, щоб їхні діти добре вчилися, нормально вписалися в но­вий колектив. Проте самого тільки бажання зама­ло, важливо знати закономірності успішної адапта­ції до школи.

На що варто звернути особливу увагу виховате­лям та батькам майбутніх першокласників? Про що вони мають знати насамперед? Наші судження не є догмами чи остаточними експертними висновками, радше це рекомендації для прийняття обдуманих, зважених рішень та дій батьків і вихователів, що ґрунтуються на основі спостережень за малюками. Саме такий вдумливий підхід допоможе краще піз­нати душу та тіло конкретної дитини, а отже, краще зрозуміти індивідуальну траєкторію її розвитку та дозрівання.

/Files/images/starsha_grupa/DSC_0018.JPG

Окреслимо найважливіші індикатори подальшої успішної адаптації дитини до початкової школи, її оптимальної "стартової підготовки" до шкільного життя, ті, від розвитку яких у маленького учня скла­датиметься позитивний чи негативний досвід пер­шого року навчання.

Ми не будемо вести мову про "предметні знан­ня", на яких останнім часом "зациклюються" батьки дошкільнят, а за їхніми вимогами часто й педагоги дитсадків.

Завдання вихователів — забезпечити психічну й психологічну готовність дитини до школи, під­готувати до навчання в нових умовах.

Важливо, щоб батьки усвідомлювали це і не ви­магали того, що не відповідає природі дошкільника, а крім того, й самі розуміли, коли саме їхня дитина буде готова до школи.

Фізична готовність

Психічна зрілість

Різнобічно розвинена дитина з меншими втратами подолає складний шлях адаптації до шко­ли, а отже, шанс стати успішною буде реалізова­но краще. Найголовніше маємо пам'ятати: спільні зусилля вихователів та батьків зі створення спри­ятливих умов адаптації дитини до школи створять умови для продовження її безпечного, а отже, щас­ливого дитинства, в якому її розуміють і приймають такою, якою вона є — реальною, а не ідеальною.

/Files/images/starsha_grupa/DSC_0015.JPG

Якщо дитина не повністю готова до навчання у школі, воно маже стати для неї надто стресогенним, небажаним і неуспішним. І статус невдахи закріпиться за нею надовго. Таку дитину краще віддати до школи через рік, щоб вона полюбила школу й успішно вчилася.

Кiлькiсть переглядiв: 482

Коментарi